Special need workshops

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dan één op de vijf kinderen in Nederland lijdt aan een chronische ziekte. In bijgaande grafiek zien we een overzicht van chronische ziekte bij kinderen van 4 tot 12 jaar,

De theaterworkshops van Mille Stelle richten zich dan ook op deze groep; op kinderen die lijden aan ziektes als diabetes, astma, bronchitis, hartproblemen, stofwisselingsziektes e.d. De theaterworkshops zijn niet alleen gericht op het beleven van plezier. Het gaat ook om aspecten als acceptatie van de ziekte, de ontwikkeling van zelfredzaamheid, relativering, het ontdekken van de positieve kanten van de ziekte en het aanreiken van praktische tips.

De workshops zijn niet alleen bedoeld voor de patiënten zelf, maar ook voor mensen in hun omgeving zoals familieleden, klasgenoten en leerkrachten.

Waar mogelijk wordt samengewerkt met de kinderen van de musical-theaterschool.

Mille Stelle beschikt over een vast team van enthousiaste en deskundige docenten en een groot aantal vrijwilligers.
Verder wordt er samengewerkt met professionals uit de hoek van de medisch-sociale wereld en medische organisaties.

"Mille Stelle" Duizend sterren

kwetsbaarheid kan je kracht worden.

Durven en doen 19 juni 2022

Recensie: Wat was het een enorm succes de "Durven en doen" theaterdag. Ik heb zoveel blije, enthousiaste gezichten gezien zondag en ook nog agelopen week in een aantal gezinnen. Enorme organisatie voor jullie, mijn complimenten!

Het raakte ook best wel, wanneer je dan al die kleuren samen dat songfestivallied ziet doen, wetend dat veel kinderen dingen hebben meegemaakt die wij niet kunnen voorstellen. Als jeugdzorg mensen van de gemeente spreken we geregeld over trauma bij deze groep kinderen(ouders). Ik denk dat deze momenten daarin echt helend kunnen werken of in ieder geval, even ontspannen en niet de narigheid denken. Dank je we dat ik het mocht bijwonen.l

Theaterweekend 't Praethuys januari 2020

't Praethuys

De docenten Lilly, Simone en Wessel hebben workshops gegeven in de vorm van kinderyoga, zang en toneel met bijpassende thema’s. Deze workshops waren bestemd voor kinderen die te maken hebben met leren leven met verlies, gevoelens van verdriet, boosheid, angst en verwarring. Er werden 6 workshops gegeven aan kinderen van “Pardoes”, de groep (6-12 jaar) die met kanker te maken hebben (gehad) en “Talk2gether”, voor jongeren met een vader of moeder of opa, oma, broer of zus met kanker.

In het komende jaar staan nog andere workshops gepland bv. een “48 uurs project” voor de kinderen van “Talk2gether”.( Zie ook onder het kopje nieuws)

Een voorstelling maken binnen 48 uur in een theater op basis van ervaringen, improvisatie en daarop volgend eventueel een ‘script’ te schrijven waarin iedereen zijn ei kwijt kan.

Zoals het gebruiken van bestaande emoties in een andere context om je eigen emoties waarvan je niet zo goed weet wat je ermee ‘aan moet’ of waarvan je niet wist dat je deze had. Daarom zou een improvisatie op basis van een thema (breed thema) zoals ‘het leven op zijn kop’ een goed begin kunnen zijn omdat hier veel verschillende verhalen, ideeën en gevoelens in naar boven kunnen komen.

kinderen met diabetes

In twee groepen begonnen de jongste en de oudere kinderen aan wat voor hen soms de eerste keer in hun leven was: drummen op een djembé en een heuse theatervoorstelling maken. De schroom werd al snel overwonnen en aan het einde van de middag konden familie en vrienden genieten van een mooie voorstelling.

Villa pardoes

De workshop in juni 2018 was aan kinderen die een week verbleven in Villa Pardoes (vaak na een zware periode van ziek zijn). De kinderen kregen een workshop theater en dans waarna ze een spetterend optreden verzorgden voor hun ouders en familie. Een onvergetelijke dag met veel emoties en stralende gezichten.

De positieve energie die wij hiervan kregen was een motivatie om Stichting Mille Stelle de stimulans te geven die het verdient; kinderen ziek of niet ziek laten stralen door middel van interactief theater (zang, dans, percussie en toneel) met als doel om kinderen te laten groeien en te laten (op)bloeien, al is het maar voor even.